Kilde 291 - Velkommen til Femø. 1979

Velkommen til Femø-pjecen blev uddelt til deltagere i bussen på vej til Femølejren. Femøgruppen, det vil sige arrangørerne for lejren, præsenterer sig kort og ellers indeholder pjecen praktiske oplysninger om fordelingen af arbejdsopgaverne på Femølejren og tekst til sangen "Velkommen til Femø".

"Velkommen til Femø". 1979

Velkommen til Femø

Ja, nu sidder du altså i bussen på vej til Femø. Så langt, så godt.
Det har kvinder gjort før dig i otte år, og der er gjort en masse erfaringer, som vi kan bruge af idag.
Når du nu kommer i land på Femø kører traktoren alt dit habengut over til lejren. Du trasker selv af sted langs stranden, og når vi så er samlet allesammen drikker vi noget kaffe og skriver os på nogen teltlister som går rundt, så vi kan finde ud af, hvaffor et telt vi skal bo i.
I aften, når du har fået snakket lidt med din teltgruppe, samles vi i værtshusteltet, hvor vi fra Femøgruppen vil belemre dig med en masse dødkedelige praktiske oplysninger og ideer til, hvordan lejren kan bruges.Nogen af dem skriver vi lige ned her, så du - hvis du skulle få brug for det - lige lynhurtigt kan spæne tilbage til dit telt, gennerode din taske, som du i mørket ikke kan finde, opdage at du alligevel ikke havde lagt "velkommen til Femø" her, storke tilbage over den enorme plads til bogcafeen for at hente en ny, og så, så, så endelig få dine oplysninger, som vi altså osse gir dig i aften. (Husk at lokummerne skal skylles i klorin).
Nå, men det er nu en meget god ide -nej, ikke at ha´ "Velkommen til Femø" i en snor om halsen- hvis I bruger søndag, altså imorgen, til at snakke om jeres forventninger og til at give hinanden en nærmere intriduktion. HUSK - ikke tage bad på havnen. Hvad vi så skal lave på fællesmødet søndag aften må lokumsholdet finde ud af. (Ørentviste er altså ikke farlige, vel at mærke hvis du behandler dem rart.)
Der er sikkert mange, som gerne vil vide noget om rødstrømpebevægelsen og lesbisk bevægelse, så hvis du har lyst, vil det være fint hvis du vil fortælle noget. Snak med en fra Femøgruppen om det. Nej, det er stadigvæk ikke tilladt at tage bad på havnen.
Lejrens telefon er 03915158

Fup og fakta om femøgruppen.
Har I hørt, har I hørt ----- læs det før din sidekvind---
almindeligt kedeligt sladder om femøgruppen. (kan springes over).
Femøgruppen -79.
Start: januar 79
Mødefrekvens: 1 gang om ugen + kontorvagter fra maj.
Aktivitetsniveau: over middel.
Tilknytningsforhold: rødstrømpebevægelsen og lesbisk bev.
Vend for oplysninger om alder, antal, arbejde og andet:

Jeg hedder Grethe. Jeg er hospitalsmedhjælper på Amtssygehuset i Gentofte. Jeg er 40 år, jeg er skilt og jeg har tre voksne børn. Jeg var med i Femøgruppen -78, og jeg er med i en basisgruppe sammen med Else, Helle v. N og Inger. Jeg er lesbisk.

Jeg hedder Mette - er 22 år. Var på Femø første gang sidste år - det blev temmelig revolutionerende for mit liv. Jeg bor nu sammen med kvinder i "Mosters Tulipaner"
og arbejder sammen med kvinder, dels på RUC, dels i RSB. Syns mit ny liv gir mig en masse - udvikler mig meget, Glæder mig til Femø igen i år - håber lejren vil sætte en masse i gang hos jer osse.
Min sexualitet - tjahh, æhh? bøhh?

Jeg hedder Annie, er 33 år, har været gift i 11 år og er nu skilt på andet år. Siden Femø sidste år,(som var mit første besøg der, men som gentog sig i 5 uger) definerer jeg mig som lesbisk og lever min hverdag godt på den måde.
Jeg bor alene på Amager i en 2½ - værelses, men føler mig næsten aldrig alene i hverdagen, da jeg altid har drøn på med alt muligt, bl.a. med HF og inden for kvinde- bevægelsen.

Jeg hedder Else, jeg er 30 år og er lærer på 6. år i folkeskolen. Jeg har været med i RSB i to år, nærmere bestemt funktionsgruppen Femø -78 og -79. Jeg har lavet Femø i 2 år. Det er spændende, anstrengende,tidskrævende og pragtfuldt. Specielt at modtage de lidt generte, søgende kvindeansigter i starten af en uge og sende de trætte, udmattede, glade, syngende kvinder (som jeg nu kender lidt eller meget) tilbage til verden udenfor.
Jeg bor sammen med Inger. Det har jeg osse gjort i 2 år.

Jeg hedder Anne. Jeg er 27 år og mor til Pil på 7 år. I otte år har jeg boet sammen med Pils far, vi flyttede fra hinanden i november 78. Jeg startede i en basisgruppe i rødstrømpebevægelse for halvandet år siden, gruppen fungerer stadig fint og jeg er meget glad for den. Jeg bor nu i kvindekollektivet "Mosters Tulipaner", det giver mig meget. Jeg opfatter mig selv som heterofil, fordi jeg er kæreste med et hankønsvæsen - men jeg synes de gamle hetero/homofilbetegnelser dækker dårligt. Jeg er lærer og var med på Femø første gang i 78.

Jeg hedder Bodil. Jeg er 22 år, fik en kontoruddannelse, men laver nu til min store glæde mad i en børnehave. Jeg begyndte først at leve som 20-årig, hvor jeg kom til Femø og for første gang ku´identificere mig med kvinder......Og valgte derfor at blive lesbisk. Bor alene nu, men er ved at flytte i kollektiv med bøsser og lesbiske.

Jeg hedder Helle, er 29 år, bibliotekar, bor alene, har været i kvindebevægelsen siden 1972 og har været med til at lave kvindefestival og er nu endnu engang i Femøgruppen.

Helle, 24 år. Jeg har været i rødstrømpebevægelsen siden 74. Det er sammen med andre kvinder (i RSB og på Femø), at jeg bedre har kunnet finde ud af hvem jeg er og hvad jeg vil. Derfor besluttede jeg sidste sommer, at jeg osse ville leve sammen med kvinder. Mit forhold til arbejdsmarkedet er ustabilt, har gået arb.sløs i 2½ år (og nydt det) og arbejder nu som tømremedhjælper på en stor byggeplads. Jeg bor i Mosters Tulipaner og er kæreste med Franziska.

Jeg hedder Karen Marie og bliver kaldt Krumme. Jeg er 21 år, og går på H.F. på l år.Før det har jeg været praktisk medhjælper i åndsvageforsorgen i 2 år. Jeg har haft forbindelse med kvindebevægelsen i Kbh. i 3 mnd. som Femøgruppedeltager. Jeg bor i kollektiv.

Jeg hedder June og er 36 år. Jeg har en mentalt retarderet søn på 14 år som lever på institution. Jeg er uden indtægtsmæssig beskæftigelse, men har ellers rigeligt at foretage mig. Jeg er lesbisk og bor sammen med andre kvinder i et kollektiv.

Jeg hedder Lisbet og er 22 år. Jeg var på Femø for første gang i 78 og havde nogle fantastisk fine oplevelser dernede. Det var osse her, at vi som nu bor i Mosters Tulipaner mødte hinanden.
Det har betydet meget for mig at bo sammen med kvinder, og at arbejde i Rødstrømpebevægelsen. Efter i lang tid at ha været meget forvirret og usikker på hvem jeg var og hvad jeg ville er jeg blevet meget gladere og sikker på de ting jeg gør. - jeg håber, at der vil blive dannet nogle flere basisgrupper og kollektiver på FEMØ i år. Til sidst vil jeg lige sige, at jeg går på børnehaveseminariet og at jeg er lesbisk.

Jeg hedder Lene, jeg er 23 år, arbejder for tiden som barselsvikar i en børnehave. Jeg bor sammen med en fyr i et parforhold og var på FEMØ i 77, og jeg har været med i en basisgruppe i 1½ år, men nu er jeg gået ud af den.

Inger, 33 år, sygehjælper og stud.mag. Jeg har været med i rødstrømpebevægelsen siden 76 og i 78 og 79 har jeg været med i Femøgruppen. Årsag: At så mange som muligt kan opleve hvor stærke kvinder er sammen. - Jeg er i en basisgruppe og bor på andet år sammen med Else.

Jeg hedder Franziska og er 22 år. Jeg bor i Mosters Tulipaner og læser til fysioterapeut. Jeg har siden 75 arbejdet i Lesbisk bevægelse og i kvindehøjskolegruppen, og det har betydet enormt meget for min udvikling, min livsform og min selvfølelse. Jeg har været på Femø indtil flere gange og har været meget glad for at være der, fordi jeg synes at Femø er et godt sted for kvinder at snakke, arbejde og hygge sammen. Jeg er gået ind i gruppen sammen med de andre Mostre.

Jeg hedder Joan og er 32 år. Jeg er arb.sløs børnehavelærer. Jeg har Jannik på 7 år. Efter at ha været på Femø i 77 er jeg nu gået ind i gruppen fordi jeg synes at Femøarbejdet er et godt kvindepolitisk projekt.

• Velkommen til Femøsang -

Melodi : Nu har vi skærsommer...

1. Nu er vi på Femø, og før vi det ved,

så er ugen started og munden på gled.
og nu er vi samlet, det vi sidder i,
blir kaldt værtshusteltet og det er fordi.
Omkvæd :
Vi synger, vi snakker, og blir kvind lidt flad,
så går vi til stranden og tar os et bad.

1. Af telte tretten, de syv bruges til,

at sov i om natten hvis kvinder det vil.
2 køkner, kantine, stemningen er fin,
når madholdet bakser med middagen sin Omkvæd...

1. Når ungerne fiser i lejren rundt,

får BPerne kondi, og det er så sundt. BP: Børnepasser.
Men fælles ansvar, skal vi alle ta,
for unger i lejren, det vil vi ha. Omkvæd...

1. I lokumshuset der er telefon,

og den kan vi bruge, hvis vi savner noen.
Og skal vi ha vasket håret for fedt,

• ta ej bad på havnen - thi her findes et. Omkvæd...

1. En ting det er sikkert, det er det med røg,

gå udenfor teltet, hvis vi skal ha smøg.
For bål de er kønne, mod himlen så blå,
men ikke et telt med flammer på. Omkvæd...

1. Bestikket blir snavset, tallerkner og kop,

så opvaskeholdet blør hænderne op
med masser af varmt vand, knofedt og klorin,
i regnvejr og solskin med sukken og grin Omkvæd...

1. Om aftenen er der på spanden en top,

og der bryder ingen sig om og sid op.
Så lokumsholdet, de blir ikke fri,
for at grave et hul og hæld lortet i.
Vi synger, vi snakker, og blir kvind lidt flad
så går vi til stranden og tar os et bad.

PRAKTISK ARBEJDE.
For at lejren kan fungere, skal der laves en del praktisk arbejde, og vi har ikke ansat nogen til at gøre det for os. Derfor går det på skift mellem teltene. Sådan her:

sønd. mand. tirsd. onsd. torsd. fred. Lørd.
madlavning l 2 3 4 5 6 7
renovation 3 4 5 6 7 l 2
opvask. 5 6 7 1 2 3 4

Så er der noget med at reparere telte. De går hele tiden lidt i stykker, og da der ikke er andre til at reparere dem end os selv, er det godt, hvis en teltgruppe føler sig ansvarlig for deres sovetelt og et fællestelt. Femøgruppen ved alt om, hvor lappegrejet er, ellers kan vi jo bestille det hjem.

Madgruppe Uden mad og drikke. . . . .
Gruppen laver mad en hel dag. Dagen før skal den mødes med det sidste madhold, fx i det varme køkkentelt ved 1930 tiden. Dels for at få lidt instruktion, dels for at give indkøbsgruppen besked om, hvad der mangler. I køkkenet er der både madplan og instruktionbog - og der skal de blive !
Morgenmaden skal være færdig og spises kl. 8-9
frokosten kl. 12-13 og
aftensmaden kl. 18-19.
Undertiden spiser kvind utrolige mængder, der kan rationeres ved at madgruppen øser portioner op; så er der en rimelig chance for, at osse de sidst ankomne får noget at spise.

Opvask Holdet skal vaske op efter hvert måltid og rydde op i kantineteltet og køkkenteltet. Instruktion om opvask er i madbogen. Det er vigtig det med klorinvandet for at vi ikke allesammen skal få dårlig mave.

Lokumstømning Toiletspandene skal tømmes hver morgen mellem 6 og 7.
Instruktion findes på opslagstavlen. Skal osse rydde op på lejrpladsen, vi kan ikke have alt det roderi, her må se pænt ud.....sætte vand over til morgente og kaffe. Ahhh.
OG finde ud af, hvordan aftenens fællesmøde skal køre. Ide: lav en dagsorden. Dødssygt? OK, så find på noget andet.

Så kan det være et problem at få børnene passet, mens teltgrupperne er fordybet i intens snak, måske nok mest et problem for mødrene. Hm.
Men der er forhåbentlig et passende antal børnepassere, som forhåbentlig kan finde ud af at lave noget sammen med ungerne.

Brandgrupper: For en sikkerhedsnåls skyld skal I sørge for, at to kvinder fra jeres telt ved, hvordan brandsprøjterne fungerer, og sørge for at de er fyldte. Og være ansvarlig for at pløkkene er hamret i, også på fællesteltene. Og der er noget med at stramme og slække barduner, alt efter hvordan vejret er.

Se det var nok det vigtigste, men der plejer at blive etableret en masse grupper mere.

En indkøbs gruppe, fx. bestående af 4 kvinder, helst een med kørekort og een der er vegetar og een der er kødspiser og een der er god til at organisere. Nej, det sidste er noget pjat...

En værkstedsgruppe, som har lidt tjek på værkstedsteltet. Med at holde orden og sørge for, at der er de materialer kvind vil have og sådan.

En medicingruppe gerne en expert, læge eller sygeplejerske fx, som kan holde orden i det aflåste medicinskab i kontorvognen. Til blødende tommeltotter og den slags er der 4 Falck-kasser i kontorvognen, som er frit tilgængelige for alle.

En bogcafe gruppe. Der er nemlig bøger og pjecer og sådan man kan køber, hvis nogen vil forestå salget og være ansvarlig for regnskabet til bogcafeen- i København. Der er bøger og også børnebøger til låns fra Nakskov Bibliotek.

En værtshusgruppe så der kan være lidt hyggeligt i værtshusteltet. Både med lidt pyntning, lidt oprydning og lidt organiseret ølsalg.

En filmgruppe, som ved hvordan filmfremviseren virker.

En kontorgrupper, men det er Femøgruppen, så det behøver I ikke at tænke på.

Så er der ikke så meget mere. Der skal køres skrald til losse
pladsen hveranden dag. Hvem vil ? Med kørekort og lyst til at lære at køre traktoren!
Husk at dække skraldeposerne til, hvis det regner......

Om lørdagen når I skal hjem, skal pressenningerne løftes og halmen luftes. Men det er der længe til og vi laver et opslag om det på lokummet.

Og her til slut er lejren adresse. Du må godt klippe den af og sende den hjem.
Husk det med klorin i opvaskevandet. Det står i madmappen.
Kærlig og søsterlig hilsen fra Femø-gruppen -79

Kvindelejren Femø
4930 Maribo
tlf 03915158

Moderpublikation:

Forfatter:

År: 1979

KVINFO · Christians Brygge 3 · 1219 København K · Tlf: 33 13 50 88 · E-mail: kvinfo@kvinfo.dk